Monarchia túrák

Az utazással szerzett élményidet senki nem veszi el tőled!

Legmagasabban a város felett

2019. december 23. 07:44 - Makovecz Gyula Péter

A város Budapest. A cím pedig persze csak részigazság, mert a Megyeri híd csak abban a tekintetben a legmagasabb Budapesten, ha a listából kivesszük az adótornyokat és a hőerőmű kéményeket, valamint a tengerszint feletti magasságot sem vesszük figyelembe, hanem csak az épített magasságot.

Ha ezek mind teljesülnek, akkor a Duna 1659-es folyamkilométerénél, 2006 és 2008 között épült híd a csúcstartó. A pillér tetejétől a pilon tetejéig 99,6 méter a magassága. (Persze csak addig, amíg el nem készül a MOL-torony a Kopaszi-gátnál, a maga 120 méteres méretével.)

Nézzünk egy-két érdekesebb épületet a fővárosból:

Megyeri híd: 99,6 méter.

Szent István Bazilika: 96 méter.

Országház: 96 méter.

Semmelweis Egyetem, Nagyvárad téri épülete: 86 méter.

Budapest Eye: 65 méter.

Puskás Ferenc Stadion: 50,7 méter.

Szabadság szobor: 40 méter.

Amúgy ez egy hídnál nem is elsődleges szempont, hiszen azokat inkább a hosszuk, a támaszközük alapján szokták sorba állítani. Ebben sem áll rosszul, 1861 méteres hosszával a második az országban, a Kőröshegyi völgyhíd mindössze 11 méterrel előzi meg. Legnagyobb, a Nagy-Duna-ág feletti támaszköze 300 méter (a Szabadság hídé 170, az Erzsébet hídé 290 méter), ezt hidalja át a majdnem száz méteres pilonhoz rögzített középső függőhíd rész. A ferdekábeles híd két partfelöli oldala 144-144 méteres. A függőhíd részt kiegészíti Szentendrei-Duna-ág feletti, a szigeten lévő ártéri, valamint a budai és a pesti oldali ártéri gerendahíd, így tulajdonképpen a komplexum öt híd együttese.

Azért egy adalék, a San Francisco-i Golden Gate pilonjának a teteje 227 méterre van a tengerszinttől, középső támaszköze pedig 1280 méter. A 2022-re tervezett, új világelső függőhíd, a Dardanellák két partját összekötő 1915 Çanakkale híd legnagyobb támaszköze 2023 méter, pilonmagassága pedig 318 méter lesz.

Jelképpé a pilonok „A” betűt formáló alakja és a belőlük kiinduló kábelrengeteg tette. Az „A” betű szárai üregesek, falvastagságuk az alján egy méter a tetején 40 centiméter. Hatvan méter magasan van az „A” betű vízszintes átkötése, aminek statikai szerepe is van. A felfüggesztések 12 méterenként vannak a pályatesten, keleti és nyugati irányba is kétszer (bal és jobb pálya) 11-11, összesen tehát nyolcvannyolc kábel indul ki a pilonokból. Mindezekhez sokat tesz hozzá a díszkivilágítás is.

Felülete 65.000, az aszfaltburkolat 46.000 négyzetméter, az acélszerkezet súlya 12.000 tonna, a beépített vasbeton térfogata 120.000 köbméter, szélessége 34-36 méter, összesen 452 vasbeton cölöpön álló, 28 pillére és így 27 nyílása van. Teherpróbáját több mint 1.800 tonnával végezték.

Végül még egy érdekesség, az első tervek egyike 1994-ből Makovecz Imréhez kötődik. A híd méretei azon a terven is ugyanazok, csak a pilonok mások, középen is lett volna kábelsík és olyanok, mintha a Gyűrűk urából léptek volna elő.

megyeri_makovecz.jpg

(Forrás: M0 AUTÓÚT ÉSZAKI DUNA-HÍD című kiadvány)

Ha tetszett az írás, kövess minket a Facebookon vagy csak nyomj egy lájkot!

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://monarchiaturak.blog.hu/api/trackback/id/tr115362282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2019.12.23. 22:28:28

Amikor épült, magam is közreműködtem a híd munkavédelmi előírásainak betar(ta)tásában, mivel a szerződött cég budapesti vezetője - többek között - engem bízott meg vele.
Sokat tanultam belőle.

gigabursch 2019.12.24. 06:20:20

Tyű, de ízléstelen ez a Makovecz borzalom.

@Látens Inszinuáció:
A napokban gondoltam rád, ezek szerint mêg harcolsz. Kitartás

n3spr3ss0 2019.12.24. 07:16:30

Szerencse hogy Makovecz ezt nem kapta meg, így ez nem lett a szokásos rettenet.

DP@i 2019.12.24. 09:27:19

Érdekességként megemlítendő a magyar specialitása a hídnak: 2019 végén is ideiglenes használatba vételi engedéllyel rendelkezik csak... Építészetileg lehet jó, esztétikailag káprázatos, de jogilag ingoványos.

DP@i 2019.12.24. 09:27:19

Érdekességként megemlítendő a magyar specialitása a hídnak: 2019 végén is ideiglenes használatba vételi engedéllyel rendelkezik csak... Építészetileg lehet jó, esztétikailag káprázatos, de jogilag ingoványos.

Makovecz Gyula Péter · www.monarchiaturak.blog.hu 2019.12.24. 12:29:24

@DP@i: Ez nekem is új. Talán a meg nem épült szigetmonostori híd miatt?

kéki béla 2019.12.24. 12:31:16

@DP@i: és ugye a szigetieknek megígéet le-/feljáró sem épült meg... rohadna meg az a hazug gazember, aki ellopta...

ügyelő 2019.12.24. 14:08:19

Jaj, az a Makovecz-szörnyszülött

Valóság nevű unokahúgotok 2019.12.24. 14:15:57

Még 2008-ban egy a hídhoz közeli általános iskola farsangi jelmezversenyét két fiú nyerte meg, akik megyeri hídnak öltöztek: ők voltak a hídpillérek.

Makovecz Gyula Péter · www.monarchiaturak.blog.hu 2019.12.24. 14:54:43

@Valóság nevű unokahúgotok: Fantasztikus lehetett. Nálam látatlanban, az ötlet is első díjas.

HaCS 2019.12.24. 22:03:45

Uhh az a neogótikus borzalom.

Csak azért nem merem azokat a tornyokat funkciótlan giccsnek nevezni, mert hát mégis csak a Művészeti Akadémia akkori első emberének tollából születtek. Csak jobban tudta, mi a művészet, nálam, egyszerű földi halandónál!

De a nyelvemen van folyamatosan.

gigabursch 2019.12.31. 20:37:46

@Makovecz Gyula Péter:
Rokona vagy?
Mindegy.
Nincs egyetlen épülete, ami funkciójában helyes lenne, ne ázna be és ne lenne hőhidas.
Ugyan eltér minden szép és nem szép épületet, cserébe funkcióját nem tölti be használhatóan.

gigabursch 2019.12.31. 20:40:41

@DP@i:
Az núdli.
Az M1 autópályának volt Bicske környékén olyan szakasza, melyhez a végleges telekalakítást 2008 után csinálták meg.
A pálya már 40 éve üzemelt akkor.