A város Budapest. A cím pedig persze csak részigazság, mert a Megyeri híd csak abban a tekintetben a legmagasabb Budapesten, ha a listából kivesszük az adótornyokat és a hőerőmű kéményeket, valamint a tengerszint feletti magasságot sem vesszük figyelembe, hanem csak az épített magasságot.
Ha ezek mind teljesülnek, akkor a Duna 1659-es folyamkilométerénél, 2006 és 2008 között épült híd a csúcstartó. A pillér tetejétől a pilon tetejéig 99,6 méter a magassága. (Persze csak addig, amíg el nem készül a MOL-torony a Kopaszi-gátnál, a maga 120 méteres méretével.)
Nézzünk egy-két érdekesebb épületet a fővárosból:
Megyeri híd: 99,6 méter.
Szent István Bazilika: 96 méter.
Országház: 96 méter.
Semmelweis Egyetem, Nagyvárad téri épülete: 86 méter.
Budapest Eye: 65 méter.
Puskás Ferenc Stadion: 50,7 méter.
Szabadság szobor: 40 méter.
Amúgy ez egy hídnál nem is elsődleges szempont, hiszen azokat inkább a hosszuk, a támaszközük alapján szokták sorba állítani. Ebben sem áll rosszul, 1861 méteres hosszával a második az országban, a Kőröshegyi völgyhíd mindössze 11 méterrel előzi meg. Legnagyobb, a Nagy-Duna-ág feletti támaszköze 300 méter (a Szabadság hídé 170, az Erzsébet hídé 290 méter), ezt hidalja át a majdnem száz méteres pilonhoz rögzített középső függőhíd rész. A ferdekábeles híd két partfelöli oldala 144-144 méteres. A függőhíd részt kiegészíti Szentendrei-Duna-ág feletti, a szigeten lévő ártéri, valamint a budai és a pesti oldali ártéri gerendahíd, így tulajdonképpen a komplexum öt híd együttese.
Azért egy adalék, a San Francisco-i Golden Gate pilonjának a teteje 227 méterre van a tengerszinttől, középső támaszköze pedig 1280 méter. A 2022-re tervezett, új világelső függőhíd, a Dardanellák két partját összekötő 1915 Çanakkale híd legnagyobb támaszköze 2023 méter, pilonmagassága pedig 318 méter lesz.
Jelképpé a pilonok „A” betűt formáló alakja és a belőlük kiinduló kábelrengeteg tette. Az „A” betű szárai üregesek, falvastagságuk az alján egy méter a tetején 40 centiméter. Hatvan méter magasan van az „A” betű vízszintes átkötése, aminek statikai szerepe is van. A felfüggesztések 12 méterenként vannak a pályatesten, keleti és nyugati irányba is kétszer (bal és jobb pálya) 11-11, összesen tehát nyolcvannyolc kábel indul ki a pilonokból. Mindezekhez sokat tesz hozzá a díszkivilágítás is.
Felülete 65.000, az aszfaltburkolat 46.000 négyzetméter, az acélszerkezet súlya 12.000 tonna, a beépített vasbeton térfogata 120.000 köbméter, szélessége 34-36 méter, összesen 452 vasbeton cölöpön álló, 28 pillére és így 27 nyílása van. Teherpróbáját több mint 1.800 tonnával végezték.
Végül még egy érdekesség, az első tervek egyike 1994-ből Makovecz Imréhez kötődik. A híd méretei azon a terven is ugyanazok, csak a pilonok mások, középen is lett volna kábelsík és olyanok, mintha a Gyűrűk urából léptek volna elő.
(Forrás: M0 AUTÓÚT ÉSZAKI DUNA-HÍD című kiadvány)
Ha tetszett az írás, kövess minket a Facebookon vagy csak nyomj egy lájkot!