Monarchia túrák

Az utazással szerzett élményidet senki nem veszi el tőled!

Csehország szépségei: Macocha-szakadék, Punkva barlang

2017. május 02. 21:44 - Makovecz Gyula Péter

Brnotól 35 km-re észak-keletre fekszik a Morva-karszt, a karszt két legfontosabb és legnépszerűbb látványossága a Macocha-szakadék és a Punkva cseppkőbarlang. A Punkva Csehország leglátogatottabb barlangja, a maga kétszázezres számával.

A látnivalók a Skalní Mlýn Látogatóközpontból vagy a Macocha turistaháztól közelíthető meg, mindkettőnél parkoló várja az érkezőket. Mi az egyszerűbbnek tűnő, utóbbi pont felől érkeztünk. Miután leparkolunk, egy rövid sétával érhetük el a Macocha Turistaházat. Itt akár étellel, itallal fel is frissíthetjük magunkat. Túránkat magasan kezdjük, a turistaháztól észak-keletre (jobbra) találjuk a felső kilátóteraszt, ahonnan először csodálhatjuk meg a szakadékot, mely a barlang tetejének beszakadásával jött létre. A sziklákat azóta részben újra birtokba vették a fák, a mélység alján pedig ott csillog egy 49 méter mély tó.

A terület régóta ismert volt, de első komolyabb feltárására csak 1920 és 1933 között történt meg. A Macocha-szakadék 138 méteres mélysége (174 méter hosszú és 74 méter széles) az idők folyamán sok öngyilkosjelöltet vonzott. A krónikák mintegy hatvan esetet jegyeznek fel, köztük a szakadék névadóját, a mostohát (csehül macecha). A legenda szerint a közeli Vilémovice faluból egy kisfiút a szakadékba dobott a mostohaanyja, a fiú szerencséjére fennakadt a fák lombjában. Miután visszatért a faluba, híre ment az esetnek, a mostohaanya pedig szégyenében leugrott a szirtről.

A turistaháztól nyugatra (balra) szállhatunk be a lanovka völgybe induló kabinjába. A cseppkőbarlanghoz vagy ezzel, vagy egy félórás sétával juthatunk el. Persze az oda-vissza utat variálhatjuk is. A felvonó viteldíja egy útra 70 CZK, a retúrjegy 90 CZK. A Skalní Mlýn Látogatóközpontból gumikerekes kisvonattal is elérhetjük a barlang bejáratát. A pontos jegyárakat itt böngészhetjük. Érdemes a középső, mintegy 90 méteres magasságban lévő kilátóhelyen is megállni. Innen már látható az alsó terasz és a barlangban lévő látogatók is.

A Punkva barlang áprilistól szeptemberig naponta várja a látogatókat, októbertől márciusig hétfőn zárva tart. A teljes jegy 170 koronába kerül. A pontos nyitva tartás és jegyárak itt találhatóak.

A Punkvában állandó 7-8 °C a hőmérséklet, kabátot, pulóvert mindenképpen vigyünk magunkkal. A túra egy gyalogos és egy csónakos részből áll, ha mindkettőre befizetünk. A gyalogos szakasz 810 méter hosszú, mely során láthatjuk az elülső kamrát, benne a terem őrével, egy négy méter hosszú függő cseppkővel. Ezután következik a Tükör-tó, ahol a tükröződés miatt mindent kétszer láthatunk, közte a Kastélyt és az Esernyőt. A Reichenbach terem állatokról elnevezett alakzatok (teve, nyúl) otthona, a falon lévő jelek és dátumok pedig a korábbi vízállásokat jelölik. A Csendes teremben áll a Törpe és a Váza, valamint az Örök szerelmespár, egy függő és egy álló cseppkő, mely évről-évre, milliméterről-milliméterre közeledik egymáshoz, talán valamikor beteljesedik a szerelmük. Ekkor érjük el az alagutat, amennyiben magas a víz a barlangban, a túra itt véget ér. Ha alacsony a vízszint, a túloldalán még vár minket az Angyal és a Függöny cseppkő. Ekkor vagyunk a legmélyebb ponton, a Macocha-szakadék alján, amit egyszer már megcsodáltunk a felső és a középső teraszról.

Visszatérve a barlangba elektromos meghajtású csónakokba ülünk, a vízmélység 1 és 40 méter között változik, ha szerencsénk van, láthatjuk a barlangrendszer egyetlen lakóját, egy két centis rákfélét. A Sárkány galéria következik, majd egy köztes állomáson a Bambusz erdő és a Hegyi Kastély. Ezután utunk véget ér, mintegy 100 méterre a bejárattól szállhatunk ki a csónakokból és vagy gyalogosan, vagy a felvonóval juthatunk vissza a parkolóba.

Ha tetszett az írás, kövess minket a Facebookon vagy csak nyomj egy lájkot!

komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.