Monarchia túrák

Az utazással szerzett élményidet senki nem veszi el tőled!

Advent Brüsszelben

2022. december 21. 23:55 - Makovecz Gyula Péter

Fény- és hangjáték, lovaskocsikázás. Fabódék, mint nálunk és érdekes étkek a belga konyhából. Amúgy semmi extra vagy különlegesség. Persze a szokásos sült krumplit, waffelt és belga söröket nem lehet kihagyni. Ajánlunk is négy remek, részben autentikus sörözőt a belga fővárosból. Az árakra készüljünk és arra is, hogy nagyon kedves, mosolygós kiszolgálásban lesz részünk, de gyorsasági versenyt nem fognak nyerni az itteni felszolgálók.

Könnyű helyzetben vagyunk, ha Brüsszelbe akarunk utazni, hiszen mindkét legismertebb diszkont légitársaság naponta repül ide. Akár lehet az út jövet-menet is, de az esti Brüsszel miatt, mi mégis a minimum egy éjszakás utat ajánlanánk. Arra készüljünk fel, hogy a szállás nem olcsó. Ahogy a sörök sem, a korsó 6 euróba kerül, de a Brewdogban (igen, tudjuk ők skótok) 7,5 euróért is ittunk egy pohárral (2,5 dl), ami ugye 15 euró/korsó, ma 6.000 Ft.

A brüsszeli advent legszebb része a főtéri (Grand-Place), tízperces fény- és hangjáték, ami tényleg magas művészi értéket képvisel. November 25. és január 1. között, hétköznap 17-től 22 óráig, óránként, hétvégén félóránként kényeztethetjük a fülünket, de főleg a szemünket. Mi egyet egy főtéri étteremből, a La Rose Blanche-ból, egyet pedig a szabadból csodáltunk végig. A tér minden épülete (köztük a Városháza) részt vesz a játékban, így akár több előadást is megnézhetünk, hol erre, hol arra tekintve. A La Rose Blanche története a XV. századig nyúlik vissza. A fehér rózsa a mennyezeten is visszaköszön. Üljünk fel a galériára, lehetőleg az ablakhoz, a Főtér felé. Itt négyféle sörből (4*1 dl) kóstolót is kérhetünk, ami mellé jár a kenyér és a vaj. A Főtéren lovaskocsira is ülhetünk, a fél órás út szumma 60 euróba kerül, maximum négy fő ülhet fel a kocsira. A kör érinti többek között a Pisilő kisfiút, a város legkeskenyebb házát, a börtönből lett hotelt is. Külön érdekesség volt a női kocsis. A Királyi Palotát már este néztük meg, amúgy csak nyáron látogatható.

Az adventi vásár nem sokban különbözik a nálunk megszokottól: enni- és innivalók, kézművesek és ajándékárusok, jégpályák, óriáskerék. A vásár két téren, a Place Sainte-Catherine-en és a Place de la Monnaie-on, az Anspach Boulevardon, az éppen építés alatt álló tőzsde épülete mellett és a főtér felé, a Rue au Beurre-en, a Szent Miklós templom (Saint Nicolas) előtt van. Mi apró kerámia figurát és csipkét vásároltunk, előbbinél elpantomimezve, hogy mit szeretnénk. Éhségünket krumpli főzelékszerűséggel (hagyma és paprika nélkül, tejszínnel készül, szalonna is kerül bele) és szalonnás-kolbászos káposztával csillapítottuk. Ha már gasztronómia, persze a sültkrumpli és a mindenféle ízesítésű gofri sem kihagyható. Krumpliból elég a kisadag, én nem nagyon bírtam a normál mennyiséggel.

A Brewdog Sörfőzde itthon is ismerősen cseng, brüsszeli főhadiszállása a Carrefour de L’Europe-on van. A modern külsőben jó sörök lakoznak, ha szerencséd van olyan pincér érkezik, aki mesélni is tud róluk valamit. A már említett rekorder sör mellett 6,2-7,75 euró között vannak az IPA, fruit ale, NEIPA korsóárak. A Brewdogból a központ felé haladva a leghíresebb belga rajzfilm figuráival, Hupikék törpikékkel is találkozhatunk egy mennyezetfestmény formájában.

A Le Cirio a Tőzsde Palota (Bourse) mellett van, félúton az Anspach Boulevardon lévő adventi vásárrész és a főtér között. Helyi öregurak törzshelyének tűnt, ahol békésen söröznek, konyakoznak, boroznak egymás mellett a vendégek. Már azért is megéri betérni, hogy lássuk a hely különleges dekorációját.

Az Á La Mort Subite söröző pont útba esik a brüsszeli Notre Dame, a Szent Mihály és Szent Gudula Katedrális felé. Szent Gudula Brüsszel, Belgium és az egyedülálló nők védőszentje. A katedrális önmagában is gyönyörű, de adventi időszakban téli – nem feltétlenül szakrális – életképek tekinthetőek meg a főhajóban, melyeket különböző EU-s országok nagykövetségei állítottak ki. Legjobb, ha a Királynő galériája (Galerie de la Reine) nevű fedett bevásárlóutcán át megyünk, hasonló többek között Milánóban található. Az Á La Mort Subiteban lambic is iható – ami, ugye belga találmány, de mi nem szeretjük – , így kihagytuk. Helyette kóstoltunk Maes, Faro és Hapkin söröket. Amúgy olyan autentikusnak tűnő helyet találtunk a söröző személyében, amire nem számítottunk a XXI. századi Brüsszelben. Kopott asztalok, kedélyes, nagymamás pincérnő és sok mosoly.

Brüsszelben az is jó, hogy szinte minden látnivaló bejárható gyalog. Az Atomium-Mini Európa kombó (a ködös idő miatt kihagytuk), az Európa Parlament és a belga függetlenség 50. évfordulójára készült Jubileumi park és emlékmű miatt kell csak metróra szállni. Ha unod a bécsi adventet, menj el ide. Nem biztos, hogy többet, de garantáltan mást kapsz.

Ha tetszett az írás, kövess minket a Facebookon vagy csak nyomj egy lájkot!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.