Monarchia túrák

Az utazással szerzett élményidet senki nem veszi el tőled!

Salzburg: cégérek, vízi kastély, Mozart

2015. július 18. 23:38 - Makovecz Gyula Péter

Tavaly Linzet, idén Salzburgot szerettük volna ausztriai utunkon megnézni. Salzburgot nevezik a világ színpadának, az ünnepi játékok városának, Mozart városának, mi egyszerűen csak jól akartuk magunkat érezni Ausztria egyik csodás városában. A határtól végig autópályán legalább 3,5-4 órás úttal kell számolnunk (a 10 napos matrica 2.890 Ft).

A legfontosabb látnivalókra minimum két napot kell szánnunk, de ha sok mindenre vagyunk kíváncsiak, akkor bizony már szelektálnunk kell. Érkezésünk után mindenképpen érdemes Salzburg-kártyát vásárolnunk, az összes hotelben és a város számos pontján megtaláljuk. 24, 48 vagy 72 órásváltozatban kaphatóak, a májustól októberig tartó időszakban 27, 36, illetve 42 eurós áron. A 6-15 éves gyerekeknél az ár feleződik, a 6 évnél fiatalabbaknak pedig minden ingyenes. Ráadásul a kártyát szállással (pl.: 2 éjszaka reggelivel és 48 órás kártyával 109-169 euró) is variálhatjuk, igaz ehhez netes megrendelés és persze időben történő foglalás szükséges, a ma kezdődő Ünnepi Játékok miatt, ilyenkor ez már szinte esélytelen. Sok városban találkoztunk már ilyen kártyával, de talán itt éri meg a legjobban. Ha két napban gondolkozunk, a 36 euró nagyon gyorsan megtérül és itt nemcsak a belépőkre (minden ingyen látogatható) és a tömegközlekedésre (szintén ingyenes) gondolunk, hanem a kényelemre is. Ha nem akarunk autózni, buszoznunk kell, még akkor is, ha a belvárosban lakunk, mert a Hellbrunni Vízi Kastély (25-ös busz, 15 perc a központtól, Schloss Hellbrunn megálló) és a Stiegl Sörgyár (1-es busz, 8 perc, Bräuhausstraße megálló) gyalog messze van. A buszjegy elővételben 1,80, a buszon 2,50 euró, 6-15 éves korig 0,90, illetve 1,30 euró. Fontos, hogy a kártya érvényességének visszaszámlálása nem a vásárlás időpontjától, hanem az első használattól indul.

A központban a F.-Hanusch-Platz és a Justizgebäude a két legfontosabb megálló, ha a külső kerületekből érkezünk itt szálljunk le. Mi az elsőtől indultunk felfedezni a várost, a kártya mellé kapott vagy a netről letöltött prospektussal a kezünkben. A megálló mellett van a Salzach felett átívelő Makart-steg, gyalogos híd. Ennek a túloldalán van a Makartplatz és 8-as házszám alatt Mozart egyik lakóháza, ahol 1773 és 1780 között élt (kártya nélkül a belépő 10, gyerekeknek 3,50 euró). Visszasétálva, a híd melletti kikötőben ütemezzük be magunknak a hajókázást a Salzachon, a kártya ugyanis egy 40 perces sétahajózást is ingyenesen biztosít nekünk, ami anélkül 15 euróba fájna. A hajó nyáron 11-13 és 15-19 között óránként jár. Az hajóút végén, a kikötés előtt pedig egy igazi meglepetés is várja a turistákat.

A hajózás után letudhatjuk a kötelező Mozart-kör második állomását is, a Getreidegasse-n áll Mozart, szemlátomást több érdeklődőt vonzó szülőháza (belépő: 10/3,50 euró, már itt megtérült a kártya díja). Mozart családja huszonhat évig élt a ház harmadik emeletén, ma már több emeletet is magába foglal az 1880-ban nyílt kiállítás: hangszerek, bútorok, családi ereklyék (pl. Mozart hajtincse), portrék, használati tárgyak. Az utca másik érdekessége a művészi módon megformált sok-sok cégér, melyek nemcsak a kis boltokat hirdetik, hanem az utcabeli nagy világcégeket is egyedi módon reklámozzák. A Mozart épületek július-augusztusban 08:30-19 óra között vannak nyitva.

Az Óvárost lent a Dóm negyed, fent Hohensalzburg vára uralja. A Dóm negyed hatalmas, 15.000 négyzetméteres területen fekszik. Júliusban és augusztusban naponta 10-17 óra között van nyitva, a belépő 12 euróba kerülne. 2014 májusától itt egy tényleges körtúrát tehetünk a Dóm teret körbeölelő épületekben, amely érinti a dóm orgonaemelvényét, a dóm teraszát, a régi hercegérseki rezidencia dísztermeit, a galériát és a Szent Péter Múzeumot is. Fotózni ezeken a helyeken nem szabad, kivéve a dómot, aminek a helyén már a VIII. században is állt egy templom. A Residenzplatzon áll a csodás Rezidencia kút, ami a legnagyobb Itálián kívüli barokk szökőkút. A téren fekvő új rezidencia épületének tornyában 7, 11 és 18 órakor szólal meg a harangjáték.

A várba vezető felvonóhoz a Kapitelplatzon és a Festungsgasse-n keresztül jutunk el. Ebben az időszakban a 9-22-ig közlekedő felvonó retúrjegye és a várba szóló belépő 11,30 euróba kerülne. A vár 9-től 19 óráig várja a látogatókat és persze gyalog is feljuthatunk ide. Az első utasokat 1892-ben szállította a felvonó a 199 méter hosszú vonalon, 2011 óta pedig a negyedik generációs kocsik futnak. A várban magyar nyelvű audio guide is jár a belépő mellé, ami pontosan végigkalauzol a látnivalókon. Az 1861 óta látogatható várat 1077-ben kezdik el építeni, a XVI. században építik át a legjelentősebben, formája azóta nem sokat változott. Több teória is van arra, hogy ezeket az építkezéseket finanszírozó Keutschach érsek címerében miért szorongat az oroszlán répát a mancsai között. A mindenképpen furcsa címer egyik magyarázata, hogy apja répával dobálta meg fiát, mert az a könyveket többre értékelte, mint a földművelést. A vár leghíresebb foglya a Mirabell Kastélyt szeretőjének és 12 gyerekének építtető, a cölibátust elvető Wolf Dietrich érsek volt, akit utóda és unokaöccse Markus Sittikus érsek öt évig tartott itt fogva.

Két távolabbi célunk közül elsőként a Hellbrunni Vízi Kastélyt néztük meg. Nyitva: 9-18 óráig, a belépő 10,50 euró lenne. A kastélyban magyar nyelvű tájékoztatót kapunk, ezzel járhatjuk körbe többek között a halas, madaras, napraforgós vagy kínai szobát és a báltermet. A vízi látványosságok csak vezetővel látogathatóak, félóránként indulnak a turnusok. A kastély építésére Markus Sittikus érsek adott megbízást 1612-ben, célja egy rövid tartózkodásra szolgáló pihenő és szórakozóhely létrehozása volt, elmondhatjuk, hogy ez sikerült. Sétánk során a lehető legváratlanabb helyekről spriccel elő a víz, a nagy melegben kimondottan frissítve. A római színház asztalánál kipróbálhatjuk bátorságunkat és több helyen megcsodálhatjuk, hogy a víz energiáját milyen sokféleképpen lehet hasznosítani.

Utolsó állomásunk a Stiegl Sörfőzde volt, naponta 10-19 óra között várja a szomjas utazókat, a belépő 11 euró lenne, ez kóstolót (3 * 2 dl) és egy ajándék korsót is tartalmaz. Látogatásunkat a nézőt 270 fokban „körbefolyó” moziban kezdjük. Innen az alapanyagokon át a főzés lépéseit, eszközeit, majd a Stiegl gyár fejlődését ismerjük meg. Végül a sörpiramisnál az összes ausztriai sörfőzdéből találunk termékeket. A sörkultúra fejlettségéről csak annyit, hogy külön térképes brosúra készült a salzburgi sörözőkről. A sörgyár éttermében nyolcféle csapolt sörből (köztük több szűretlen) választhatunk, az étteremben igazi osztrák specialitásokat kóstolhatunk, akár 11-12 euróért.

A Salzburg-kártyával összesen mintegy 20 múzeumba (többek között Biblia Múzeum, Néprajzi Múzeum, Modern Művészetek Múzeuma, Panoráma Múzeum, Természet Háza, Karácsony Múzeum, Játék Múzeum), az állatkertbe és a katakombákba léphetünk be ingyenesen, érzékelve, hogy Mozarton túl is rengeteg mindennel vár minket Salzburg.

Ha tetszett az írás, kövess minket a Facebookon vagy csak nyomj egy lájkot!

komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

átlátó 2015.07.20. 00:47:17

Salzburgban a Természet Háza nem azért különleges, mert van ott kiállítva egy vendégkönyv Himmler aláírásával, hanem azért, mert érdemes azt is megnézni...tudom, hogy a sör van olyan fontos, mint a foci, de a Természet Háza se eb. Öööö...gyalog érdemes a várba fölmászni és nem a "városi" oldaláról...életszagúbb.