Monarchia túrák

Az utazással szerzett élményidet senki nem veszi el tőled!

Bled, a krémes és a kívánságot teljesítő harang otthona

2014. december 28. 11:48 - Makovecz Gyula Péter

A saját készítésű novemberi hosszú hétvégénk második állomása volt Bled, a szlovén gyöngyszem. Trieszttől másfél órás autóúttal érhető el, tulajdonképpen végig autópályán haladva, a ljubljanai M0-t is érintve.

Az A2 autópályáról a 209-es útra kell letérni, a körforgalomnál haladjunk egyenesen, ez az út bevezet a városba, nem kell letérni róla. Mi 13 km megtétele után a Panoráma étterem utáni parkolóban álltunk meg az autóval. A híres bledi krémest, itt, a Panorámában kóstoltuk meg, habár az igazi krémest állítólag a 200 m-rel visszább fekvő Park Hotel cukrászdájában készítik. A sütemény vajas tésztából készül és talán furcsán hangzik egy krémesről, de kevésbé krémes, mint amit itthon megszoktunk. Az ára 3,50 euró. Az étterem egyéb finomságai közül a meleg előételek 8-12, a halételek 14, főételek 11-20 euró között vannak.

Ha a Panoráma étteremnél lemegyünk a tópartra, egy rövid sétával elérjük a csónakkikötőt. Mi nem a pletna-val, a hagyományos bledi csónakkal („a bledi gondolával”) tettük meg a mintegy 1300 méteres utat a szigetre és a Mária mennybemenetele templomhoz – hiszen azok novemberben már nem közlekednek – hanem motoros kishajóval. Fejenként 12 euróért tudtuk megtenni ezt az utat. A tó legmélyebb pontja majdnem 31 méter, kialakulását egy gleccsernek köszönheti. A sziget stégjétől 99 lépcsőfok vezet fel a templomig (mi nem itt, hanem a sziget átellenes pontján kötöttünk ki). A szokások szerint, ha egy pár a szigeten tartja az esküvőjét, a vőlegénynek nemcsak a házuk küszöbén, hanem ezen a hosszú lépcsőn is ölbe kell kapnia és felvinnie a menyasszonyt.

A szigeten 1465-ben épült fel az egyhajós, gótikus templom, jelenlegi, barokk formáját a XVII. században öltötte magára. A templomtól külön áll az 52 méteres harangtorony. Az oltár előtt függ a „kívánságot teljesítő” 480 éves harang kötele. Úgy tartja a legenda, hogy aki háromszor megszólaltja a harangot és nem mellesleg istenfélő, annak teljesül az éppen akkor megfogalmazott kívánsága. Vigyázat, igencsak neki kell feszülni a kötélnek, hogy megkongassuk a harangot! A templomba a belépő felnőtteknek 6, diákoknak 4, gyerekeknek 1 euró. Mi nemcsak élménnyel, hanem egy meglepően éles és tiszta hangú csengővel (a kívánság harang kicsinyített másával) távoztunk a szigetről.

Visszahajózás után autóba ültünk, a Svobode és a Grajska utcákat követve mentünk át a sziget túlpartján lévő, csodálatos kilátást ígérő várhoz. A vár alatt méretes parkoló található, a jegyár: felnőtt 9, diák 7, gyermek 4,50 euró, 4 év alatt ingyenes. A belépő egy része a várban található étteremben lefogyasztható. A várat a brixeni püspök építtette a XI. században. Mai formáját az 1511-es, súlyos károkat okozó földrengés utáni, helyreállítás során nyerte el. A várkápolna a XVII. században épült, később barokk stílusban felújították. Falain lévő festmények többek között a birtokot a brixeni püspöknek adományozó II. Henrik német-római császárt és feleségét, Kunigundát ábrázolják. A vár nyomdájában megismerkedhetünk a nyomtatás gépiesítése előtti technikákkal, a borospincében pedig akár magunknak is palackozhatunk bort. A Bled történetét bemutató kiállítás megtekintése után, hosszú percekig gyönyörködhetünk a csodás panorámában. Utóbbit a leszálló novemberi köd nekünk a tóra, a szigetre és a városra korlátozta.

A kulináris és lelki élményeket elraktározva indultunk haza. Bled késő ősszel is megfelelő kirándulási célpont azoknak, akik nem riadnak vissza egy kis esőtől vagy ködszitálástól és értékelik, hogy ilyenkor nem tapossák egymás lábát a turisták.

Ha tetszett az írás, kövess minket a Facebookon vagy csak nyomj egy lájkot!

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ifjú padavan 2014.12.29. 10:47:06

Én sajnos a szigetet kihagytam. A haverjaim úszva mentek be én meg itthon felejtettem a fürdő nadrágomat, meg nem is tudok úszni :), és a cuccokra is vigyázni kellett valakinek. De amúgy nagyon szép a környék.

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2014.12.29. 13:39:43

Mi meg anno áteveztünk :) az is jó móka volt.

kugi · http://kugi.blog.hu 2014.12.29. 18:04:24

Jó kis kedvcsináló poszt! :)