Monarchia túrák

Az utazással szerzett élményidet senki nem veszi el tőled!

Berlin hajóról és máshonnan

2017. július 31. 15:52 - Makovecz Gyula Péter

Berlin többek között tömegközlekedési hálózatának köszönhetően sokféle városnézési lehetőséget kínál. Az elővárosi vasút, az S-Bahn vonalai ugyanis átmennek a városon, a buszjáratok egy része pedig emeletes, így úgy érezhetjük rajtuk magunkat, mint egy városnéző buszon. A tömegközlekedés mellett ne hagyjuk ki a hajózást a Spreén és a TV-tornyot sem, a kelet-németek is onnan vettek mindent szemügyre. Extraként elektromobillal is megnézhetjük a várost.

Ha több napot töltünk Berlinben érdemes Welcome Cardot váltani. 24 órástól a hat naposig választhatunk. Ha a Schönefeld repülőtérre érkezünk, az ABC zónában érvényeset kell vennünk. A kártyával ingyenes a tömegközlekedés és kedvezményeket kaphatunk több múzeumban, városnézésen, kiállításokon, színházakban, éttermekben. Többek között a TV-toronyba 13 helyett 10,50 eurót, a Charlottenburgi Kastélyba 12 helyett 9 eurót fizettünk a kártyával. A kastélyig tartó hajóút pedig 25% kedvezménnyel 23,40 euróba került. A kártya mellé kis tájékoztató füzetet és várostérképet is kapunk.

Városnézés a TV-toronyból

A reptérről elővárosi vonattal juthatunk el egészen az Alexanderplatzig. Amúgy tizenöt S-Bahn vonal szeli át a várost. Első városnéző pontunk pont az Alexanderplatzon álló TV-torony. 368 méter magas, a kilátóterasz 203 méteren van, az üvegtetejű lift 6 méter/másodperces sebességgel repít fel minket ebbe a magasságba. 1969. október 3-án nyitották meg, építése négy évig tartott. Tényleg pazar kilátás nyílik innen az egész városra. Láthatjuk, ami korábban a vasútról, később a hajóról is szembetűnő volt, rengeteg az építkezés a városban. Ezek közül a legérdekesebb a toronyból is jól látható, ismét felépítik a Városi Palotát, a Berliner Stadtschlosst, amely a II. világháborúban súlyos károkat szenvedett, ezért és az NDK számára nem elfogadható porosz jelképe miatt lebontották. Helyén épült meg 1973 és 1976 között a Köztársasági Palota, a tulajdonképpeni kelet-német parlament. Ezt az épületet bontották le 2008-ra és készül el az új Városi Palota 2019-re, az összes költséget mintegy 900 millió euróra taksálják. A TV-torony nyitva tartása itt, a pontos jegyárak pedig itt.

Városnézés gyalogosan

A TV-toronyból kilépve sok érdekesség gyalogosan is elérhető: a Múzeum-sziget múzeumai, a Vörös Városháza, a Berlini Dóm. A neoreneszánsz Vörös Városháza 1869-ben készült el, ma is a berlini polgármester székhelye. A Berlini Dóm a XIX-XX. század fordulóján épült, 98 méter magas, kriptájában kilencvenöten találtak örök nyugalomra a Hohenzollern-dinasztiából. Belépéssel kapcsolatos információk itt olvashatóak. A dóm előtti parkban való heverészést semmiképpen ne hagyjuk ki.

A Brandenburgi kapu és a Reichstag innen már messzebb, mintegy másfél kilométerre van, de az utat az Unter den Lindenen tehetjük meg, ami önmagában is élmény. A 61 méter széles utcát 352 ezüsthárs szegélyezi, egykoron a fejedelmi kastélyt kötötte össze a vadászterülettel, mely a mai Állatkert területén volt. Az utca olyan épületekkel büszkélkedhet, mint az Állami Operaház, a Zeughaus vagy a Humboldt Egyetem, ezért Berlin szellemi központjának is tartják.

A Reichstagba 1894-ben költözött be a német parlament, 1933-ig üléseztek itt, az ominózus tűzvészig. Berlin kettéosztása után nyugatra került, de közvetlenül a fal mellé. 1961-64-ben részlegesen felújították, a kilencvenes évek renoválása után 1999-ben költözött vissza Bonnból az egyesített Bundestag. Mindenképpen foglaljunk előre időpontot, ha meg akarjuk nézni például az üvegkupolát vagy meg akarunk ismerkedni az épület történetével. A látogatás amúgy ingyenes.

A kormányzati negyed is épül, városfejlesztési szempontból folyamatosan fúj a változás szele. A II. világháború pusztítása miatt felemás a város, régi és új épületek váltakoznak, több helyen vásárolható olyan könyv, ami Berlin régi és mai arcát mutatja egy-egy utcasarokról, kultikus épületek elől, szembe tűnő a különbség.

A Brandenburgi kapu az egyesült Berlin jelképe, középső részén egykoron csak a császári család tagjai és személyes vendégei hajthatták át. 1791-ben adták át, a tetejét díszítő négyes fogat 1806 és 1814 között Párizsban „vendégeskedett”, miután Napóleon oda vitette. 1961-ben a lezárt zónába került, csak a kelet-német határőrök közelíthették meg. 1989. decemberében kapta vissza a város, 2002-ben teljes felújításon esett át.

Ha van kedvünk nézzük meg a város legöregebb ma is álló hídját, a Jungfernbrückét. 1798-ban épült, 28 méter hosszú, 4,5 méter széles. Nem a mérete, hanem a kora és a miatt figyelemre méltó, hogy ez az egyetlen fennmaradt felnyitható híd. Csak gyalogosok használhatják.

Városnézés autótaxival

A kapunál egy elektromos Kraftdroschkéra, autótaxira is felülhetünk, járművünk egy több mint 100 éves autó replikája volt. A Brandenburgi kaputól a Checkpoint Charlie-ig 30 euróért vitt el sofőrünk. Ez a legismertebb egykori határátkelőhely Kelet- és Nyugat-Berlin között. Bővebb információkat a szolgáltatásról itt érünk el.

Városnézés hajóról

A Spree több hajóutat is kínál, a belvárosban nyolcféle túrából választhatunk. A legrövidebb egy, a leghosszabb négy órás, de természetesen a megállókban előbb is leszállhatunk és később is felszállhatunk. Az általunk választott út a Jannowitzbrückétől a Charlottenburgi Kastélyig tartott. Így hajóról is megcsodálhatjuk a dómot és a Reichstagot is. Jó pár híd alatt elhaladunk, néha annyira alacsonyak, hogy kézzel el is érhetnénk az alját, erre mindig figyelmeztetnek is.

Hajóutunk végén áll a Charlottenburgi Kastély, a berlini barokk építészet gyöngyszeme. Nem kell mondanom ez is részleges renoválás alatt áll. III. Frigyes brandenburgi választófejedelem (I. Frigyes néven első porosz király) építtette felesége számára, 1695-99 között. A kiállított tárgyak között kínai porcelánok, francia festmények, ötven személyes ezüst étkészlet, meisseni porcelánok is találhatóak. Sétáljunk a parkban is, a túlsó végén áll a Belvedere, ahol további porcelángyűjteményeket tekinthetünk meg. A jegyárakról és a nyitva tartásról itt vannak adatok.

Városnézés buszról

A helyi járatok közül legjobb a 100-as számú emeletes busz, amelyik több látványosságot is érint. Mi egy másik vonalon, a Charlottenburgi Kastélytól visszafelé utaztunk városközpontba, közben Vilmos császár emléktemplomát, a Siegessäulét, a Bellevue Palotát és a Reichstagot is érintettük. A Vilmos császár emléktemplom 1891 és 1895 között épült, egy 1943. novemberi bombázásban sérült meg, csak részlegesen állították helyre, így most 71 méter magas, 42 méterrel alacsonyabb, mint építésekor. A Siegessäule, Győzelmi oszlop az állatkertet átszelő sugárutak találkozásánál áll. Ide Hitler hozatta át a Reichstag elől, 67 méter magas és a németek dánok feletti győzelmének tiszteletére épült, 1873-ban készült el. A Bellevue Palota 1194 óta a német államfő rezidenciája.

Berlin a folyamatosan változó város, lüktet, él. Ha holnap tennénk meg ugyanezeket az utakat nagyrészt már egy másik, újabb arcát mutatná.

Ha tetszett az írás, kövess minket a Facebookon vagy csak nyomj egy lájkot!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://monarchiaturak.blog.hu/api/trackback/id/tr5412702643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.